4 засідання Бібліотекознавчого лекторію
«Культ здоров’я в традиціях українського народу»
В рамках міського
інформаційно-дослідницького проекту в нашій школі працює бібліотекознавчий
лекторій «Бібліотечна валеологія».
Нині суспільство потребує
духовної, творчої, активної, та найголовніше – фізично, психічно та соціально
здорової особистості. Тож, я вважаю, що на сьогоднішній день наша шкільна
бібліотека має ще один важливий напрямок у своїй діяльності – це формування
здорового способу життя молоді. Адже здорове молоде покоління є запорукою
здорового суспільства нашої країни. Освітня
робота в цьому напрямку набуває особливої актуальності.
Метою інформаційно-дослідницького проекту є формування в
учнів свідомого ставлення до свого життя та здоров'я, оволодіння ними основами
здорового способу життя, життєвими навичками безпечної для життя і
здоров’я поведінки.
Реалізуючи здоров’язберігаючий
напрямок діяльності ми визначили головні завдання у роботі шкільної бібліотеки:
v
розширення інформаційного сервісу цього напрямку;
v
формування й розвиток фізично, психічно, соціально та
морально здорової особистості зі стійкими переконаннями та системою знань про
здоров’я і здоровий спосіб життя інноваційними бібліотечно-бібліографічними
засобами;
v
залучення до
співпраці психологічної, педагогічної, медичної служб, працівників
правоохоронних органів та батьків;
v
створення умов для дослідницько-експерементальної та
науково-пошукової роботи з питань моделювання й апробації здоров’язберігаючих технологій;
v
визначення власних духовних цінностей та орієнтацій на
здоровий спосіб життя;
v
формування усвідомлення значення раціонального харчування
в системі здорового способу життя;
v виховання
бібліотечними засобами відповідального ставлення до власного здоров’я і
здоров’я оточуючих.
Бібліотека нашої школи стала центром
поширення ідеології здорового способу життя, обравши в
своїй діяльності інформаційно-комунікаційну підтримку формування у користувачів
здорового способу життя.
Формування свідомого ставлення до власного здоров'я
потребує обов'язкового поєднання інформаційного й мотиваційного компонентів із
практичною діяльністю учнів, що сприяє оволодінню дітьми необхідними
здоров'язберігаючими вміннями і
навичками.
Доцільність процесу формування позитивної
мотивації на здоровий спосіб життя залежить від відповідної спрямованості як
навчального, виховного так і забезпечення інформаційного процесу, форм і
методів його організації серед яких пріоритетна роль у діяльності бібліотекаря
належить активним методам, що ґрунтуються на демократичному стилі взаємодії і
сприяють формуванню критичного мислення, ініціативи і творчості. До них
належать масові, групові та індивідуальні форми. Кожний вид діяльності
відповідає визначеним і чітко окресленим завданням, акцентується увага на вік,
стать, індивідуальні особливості читачів.
До послуг користувачів електронні носії
інформації; списки рекомендованої літератури для учителів «Здоров’язберігаючі
технології у загальноосвітньому просторі» та учнів «Здорово бути
здоровим!», інформація на сайті школи для тих, хто прагне бути здоровим;
тематичні теки: «Безпека життєдіяльності», «Рецепти міцного здоров’я»,
«Лікарські рослини», «Валеологія» та інші. Проводиться моніторингова діяльність
(тестування, анкетування, опитування): «Вплив звичок на здоров’я», «Як ти звик
читати?», «Вирішення конфлікту», «Безпечний Інтернет», «Правила безпечної
поведінки», тощо. Значний вплив на формування здорового способу життя мають:
прес-діалоги (огляди та обговорення статей періодичних видань). Під час
обговорень пропоную вирішити проблемні ситуації, залучаю учнів до об’єктивного
оцінювання героїв та подій, розвиваю вміння критично мислити і приймати
адекватні рішення.
Цікавою та результативною формою роботи є
хвилинки цікавих повідомлень та інформаційні години: «Шкідливі звички», «Звуки
і наше здоров’я», «Небезпека побутової хімії», «Екологічні катастрофи» та ін.
Пропагуючи здоровий спосіб
життя проводжу у співпраці з класними керівниками та активом бібліотеки
масові заходи.
Одним із важливих
компонентів формування здорового способу життя є відпочинок. А де можна
найкраще відпочити, та ще й з цікавою книгою у руках, поспілкуватися з
однолітками, провести гарно час? Звичайно - у бібліотеці! Тому, я
намагаюся організувати відпочинок так, щоб кожен знайшов собі цікаве і
змістовне заняття у бібліотеці.
Урізноманітнюю процес формування здорового
способу життя школярів електронними версіями презентацій, показом
відеопродукції, мультиплікаційних фільмів, адже використання мультимедійного
обладнання дає змогу більш яскраво та наочно ознайомити дітей з певною
інформацією.
З метою мотивації користувачів
бібліотеки до формування навиків ведення здорового способу життя впроваджую у
свою діяльність також нетрадиційні форми
збереження та поліпшення здоров’я. Це - музикотерапія, сміхотерапія,
казкотерапія.
Практичне значення одержаних результатів проектного дослідження
полягає в тому, що його теоретичні узагальнення та висновки створюють надійну
теоретичну базу для успішного практичного функціонування шкільної бібліотеки як
соціально-комунікаційного центру формування здорового способу життя на засадах
обміну інформацією та організації спілкування як у самій бібліотеці, так і
через її системні комунікаційні зв’язки із зовнішнім середовищем.
Висновки
Отже, на мою думку, діяльність шкільної бібліотеки щодо збереження та зміцнення
здоров’я учнів лише тоді може вважатися повноцінною і ефективною, якщо повною
мірою професійно та ефективно у єдиній системі реалізуються здоров’язберігаючі
та здоров’яформуючі технології.
Діяльність
нашої бібліотеки базується на співпраці з педагогічним колективом та постійному
пошуку нових активних форм роботи, які допомагають викликати в учнів потребу
вести здоровий спосіб життя використовуючи інформацію, книгу, читання та
практику впровадження здобутої
інформації як головних
аспектів здоров’язбереження.
Здоров’я школярів – це політика, у якій втілюється наше майбутнє. І завдання
навчального закладу полягає у тому, щоб допомогти кожній дитині розвинути здібності,
зберегти та зміцнити
власне здоров’я.
Немає коментарів:
Дописати коментар